tiistai 6. syyskuuta 2016

Ne punaiset katot

Olen heikkona kattoihin. Varsinkin näihin punaisiin.


Niin se sitten kesä meni ja syksy tuli. Palataan kuitenkin vielä hetkeksi menneeseen kesään ja Tallinnaan punaisten kattojen katveeseen. 

Minähän olen todellinen myöhäisherännäinen, mitä Tallinnan matkailuun tulee. Ne sanankäänteet, joilla Tallinnaa hehkutettiin silloin joskus 90 -luvulla eivät oikein iskeneet minuun. Meni aika monta vuotta ennen kuin argumentit vaihtuivat ja yksi ystävistäni sanoi, että "kuule, sä niin tykkäisit siitä Tallinnan vanhasta kaupungista". Ja tästäkin kului vielä pari vuotta ennen kuin oikeasti lähdin paikan päälle katsomaan, klik, klik ja klik

Mutta jos joku olisi jo silloin 90-luvulla sanonut, että "kuule, sä niin tykkäisit niistä vanhan kaupungin punaisista katoista",  niin olisin lähtenyt heti. Sillä punaisella sekuntilla. No, parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Ja on hyvä tietää, että punaiset katot odottavat minua vain kolmen tunnin matkan päässä. Melkein tekisi mieleni lähteä taas!


Löytyykö teiltä muuten mitään "kattokaupunki" -lempparia?

Ps. Ai vitsit, mikä näytelmä tuolla taivaalla on taas menossa! Näyttäisi niiiiin upealta näihin kattoihin yhdistettynä!

18 kommenttia:

  1. Kauniita kattoja....voisin istua tuolla tuntitolkulla
    ihastelemassa maisemia! Ja ikkunoita!!
    Ikkuna-hullu taidan enempi olla kuin katto-hullu.
    Lempikattokaupunki...hmm...ehkä Praha!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä myös! :) Ja totta vanhat ikkunat ja ovet ovat myös tosi kauniita! Mä en ole Prahassa käynyt vielä kertaakaan, mutta varmaan jo ihan kattojenkin takia pitäisi... :)

      Poista
  2. Mirkka / m.newcomer7. syyskuuta 2016 klo 8.21

    Ihana juttu ja IHANAT kuvat! Mulla tuli mieleen nukkekoti-kaupunki, kuvissa on jokin maaginen tunnelma...

    Mäkin taisin rakastua - punaisiin kattoihin nimittäin. ♥ Kattoihin olen ollut orastavan rakastunut jo aiemminkin, mutta nyt ne vasta kolahtivatkin. Pitääkö tässä siis ruveta Tallinnan matkaa buukkaamaan..?!? ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Mirkka! Taisin kuvata jollain maagisella nukkekoti-asetuksella... :)

      Ja mahtavaa, jos sain olla myötävaikuttamassa sun kattorakkauden syvenemiseen! Ja siis mähän olen nykyään aina valmis lähtemään Tallinnaan! ;)

      Poista
  3. Praha taitaa olla yksi minun lempparikattokaupungeistani Tallinnan lisäksi. Minäkin olin oikeasti tänä kesänä ensi kertaa Tallinnassa oikein ajan kanssa (ei niitä yhden päivän pikapyrähdyksiä laivalla eestaas). Ja ihastuin kaupunkiin. Uudelleen pitää lähteä, vaikka heti. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mäkin olin nyt kesällä yönyli-reissulla ja tästä eteenpäin Tallinnan vierailut saa ehdottomasti olla juuri sellaisia. Myöhäinen ilta ja aikainen aamu hiljaisessa vanhassa kaupungissa oli jotenkin niin luksusta ja vaikuttavaa.

      Poista
  4. Tallinna on minullekin vasta 2000-luvun alun tuttavuus. Sitä ennen en jotenkin noteerannut koko paikkaa, lähinnä kai kaljanhakukaupungin -maineensa vuoksi. :) Mutta sitten remppa-aikana ostimme paljon rakennus- ja sisustustavaraa sieltä, ja silloin hoksasin, kuinka kaunis kaupunki itse asiassa onkaan. Siellä kyllä katot, myös punaiset tulevat esille mahtavasti; nuo pyöreät tornit ovat myös yksi lemppari-ihailun kohde. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri näin! Sääli, jos kaikki ne lukuisat kaljaturistit kulkee aina vaan laput silmillä ja missaavat Tallinnan kauneuden. Tykkään myös sen eurooppalaisesta tunnelmasta, jota jostain syystä ei Suomessa tavoita kuin ehkä joskus kesällä Helsingissä.

      Poista
  5. Iiiik, saako näitä ihanuuksia pinnata?! :)
    Viro ei ole minulle tuttu ollenkaan, mutta tiedän että kauniiden kaupunkien lisäksi siellä olisi myös paljon ihania kartanoita puutarhoineen.
    Minun kattolemppareitani taitavat olla useimmat italialaiset kylät ja kaupungit tiilenpunaisine kattoineen, mutta nämä pelti(?)katot on maalattu aivan hurmaavalla värillä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi pinnaa ihmeessä, niin minäkin jo tein! Mulla on pinterestissä ihan oma kansiokin jo näille kattomaisemille. :)

      Minäkään en Viroa tunne juuri lainkaan, pari visiittiä Tallinnaan ja muutaman päivän reissu Tarttoon (kiva kaupunki sekin) ja jonnekin pikkukylään sen liepeillä, siinä mun kosketus maahan. Jostain syystä sitä aina lähtee merta edemmäs kalaan. Ihan jo tämä oma kotimaakin on täynnä paikkoja, jossa en ole koskaan käynyt. Pitäisi ottaa oikein asialistalle!

      Ja juu, osa katoista taitaa tosiaan olla peltikattoja.

      Poista
    2. Kiitos! Olenkin tänään käynyt ihastelemassa kansioitasi... :) Pinnasin kuvat kuitenkin suoraan tästä postauksesta, jotta osoittavat oikeaan postaukseen.
      Tunnustus: Nuo sinun minimaisemasi ovat niin ihania, että en voinut enää vastustaa kiusausta kokeilla itsekin. Ei kuvista tullut yhtä hyviä kuin sinulla, mutta postaan yhden perjantaina. Laitan linkin tähän postaukseen ja myös Pinterest-tiliisi, jos se on ok.

      Poista
    3. Hei kiva kuulla! :) Mä kuvaan itseasissa melkein aina kaupunkimaisemia myös tuolla asetuksella (en nyt muista mikä sen nimi oikeasti on mun kamerassa), se tuo kuviin mukavasti vähän satumaisuutta ja sopii yhteen varsinkin näiden vanhojen kaupunkien kanssa. Olen siis saanut jo rutkasti harjoitusta ;) Ja kiitos jo etukäteen, saat tottakai linkata molempiin! <3

      Poista
  6. Ihania kattoja tosiaan! Mun mies on oikea kattofani. Tuntuu, että aina ensiks katsotaan talosta kattoa ja sen perusteella sitten määritellään koto talo :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onpas hauskaa! En ole koskaan kuullutkaan, että joku kiinnittää talossa ensimmäiseksi huomion kattoon. :D

      Poista
  7. beautiful images! very interesting to look at!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Thank you so much! Nice to hear that you liked! These pictures are taken in old town of Tallinn (Estonia) on a beautiful summer night (and one in the morning too).

      Poista
  8. Love Tallinn since many years and your wonderful photos reminded mi it, thank you Muusa!
    Nadezda
    https://northern-garden.blogspot.ru/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Thank you Nadezda, it was my pleasure! I'm so glad to hear that my photos reminded you of how beautiful town Tallinn is. :)

      Poista