sunnuntai 6. marraskuuta 2016

Maltillinen sekoaminen

Pari viikkoa sitten puutarhamyymälässä tapahtui jotakin, joka kulkee nimellä maltillinen sekoaminen. Maltillinen siinä mielessä, että ostin vain neljä kasvia, vaikka esim. sutipuulla oli hintaa vain vaivainen euro. Olisin siis ihan hyvin voinut ostaa niitä vaikka kolme... Kauppaan jäi vielä myös ihana, hennosti vaaleanpunainen jouluruusu. Varsinkin sen kohdalla käytiin kyllä melkoinen sisäinen kamppailu. Ja sekoaminen siinä mielessä, että tiesin jo ostohetkellä osan hankinnoista olevan tuhoontuomittuja. Viherkasvien hengissäpitäminen kun on osoittautunut yhdeksi haastavimmista tehtävistä ikinä.

Myrtti, lankaköynnös, unelma ja sutipuu






Nyt pari viikkoa myöhemmin unelma ja lankaköynnös voivat hyvin, kun taas myrtin ja sutipuun kanssa haasteet alkoivat jo heti ensimmäisellä viikolla. Saapi nähdä kuinka niiden kanssa käy... Tuo unelma oli mulle ihan uusi tuttavuus (siis siinä mielessä, että en ole aiemmin sellaista omistanut), mutta jo tämän lyhyen tuttavuuden jälkeen olen tykästynyt siihen kovasti. Joten jos muiden kanssa käy kalpaten, niin hellin sitten unelmaani niidenkin edestä!

14 kommenttia:

  1. Mullakin on unelma. Sen kanssa on aika tarkkas kastelun suhteen. Ei ollenkaan tykkää liiasta kastelusta. Viherkasvit ovat kauniita, mutta meillä ei ole niille riittävästi valoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ah, hyvä tietää että viihtyy vähällä vedellä! Todennäköisesti olisin muuten tappanut sen liialla kastelulla alta aikayksikön... :D

      Poista
  2. Minä en saa yleensä myöskään mitään viherkasvia paria viikkoa pidempään pysymään hengissä. Lankaköynnös kuukahti samaan tuttuun tapaan, mutta sutipuu ja pennimuori mulla on säilynyt monta vuotta. Niiden hoidossa ei tarvitse muuta kuin unohtaa kastelu. Ihan vaan kerran pari kuussa kun heittää niille juomalasin pohjat niin ovat olleet tyytyväisiä ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niin, tätä mä just tarkoitan: olen tulkinnut ton sutipuun oireet ihan väärin! :D Nyt unohdan sen kastelun vähäksi aikaa, niin jospa se siitä vielä tokenisi!

      Poista
  3. Ihania viherkasveja!
    Minä näin tänään kaupassa vaaleanpunaisen joulutähden!
    Meinasin jo ottaa, mutta sinne se jäi vielä kauppaan. Se oli niin ihana!
    Kivaa illan jatkoa sinne!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä luulen, että kohta on jo aika ostaa ensimmäinen amaryllis ja hyasintit... Minun tapauksessa suorastaan ihme, että olen selvinnyt ilman tähän asti. :)

      Poista
  4. Kivoja! Mä olen myös tosi huono viherkasvien kanssa, vuosi sitten huonekuusi kesti kanssani parisen kuukautta... En tiedä uskallanko enää ottaa sitä jouluksi vaikka kaunishan se on... :) Tuo Myrtti on tosi kaunis!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihme juttu sen sun huonekuusen kanssa! Mun mielestä se on ollut ehkä helpoin viherkasvi ikinä. Ehkä sun kannattaa vielä kokeilla. :) Mä kastelen omaani t o d e l l a harvoin. Toi myrtti taasen on ollut mulle aina paljon haastavampi tapaus. :)

      Poista
  5. Kivat viherkasvit, lykkyä tykö! :)

    VastaaPoista
  6. Hyviä ostoksia! Mulla on sama ongelma, eli ei olla parhaita ystäviä viherkasvien kanssa. Kaikilla ei vaan synkkaa. Siksipä huusholli onkin täynnä helppohoitoisia kaktuksia. Tosin huomasin, että olen onnistunut niistäkin kuihduttamaan yhden...

    Toivotaan, että teidän yhteistyö pelittää, mutta jos ei, niin pitää nauttia edes siitä pienestä hetkestä, mitä ne ovat ilostuttaneet. :)

    P.s. Kuopioon avataan pian suuri Plantagen, joten pelkään jo etukäteen, että mopo tulee lähtemään käsistä. ;)

    Mirkka / mnewcomer.blogspot.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, kyl vaan kaktukset on parhaita! :) Kaikki muut on vähän sellaista hetken huumaa, mutta kaktukset on ja pysyy. (Tosin minäkin olen onnistunut muutaman tappamaan...)

      Onnea sen plantagenin kanssa! Se on kyllä paha, paha paikka! :)

      Poista
  7. Aah, miten hyväätekevän vihreä postaus! ♥
    Todella kauniit kuvat. Näistä kun saisi jonkin suurennettuna seinälle, niin olisipa rauhoittavaa.
    Meillä on todella vähän huonekasveja. Luonnonvaloa on talvella niin vähän enkä oikeastaan halua käyttää rahaa ja energiaa keinovaloonkaan. Ihailen näitä sinun kuviasi... kohta myös Pinterestissä. :)
    Tunnelmallista viikonloppua!

    VastaaPoista
  8. Vähän vihreää energiaa! :) Olen ilmeisesti ollut sen tarpeessa.

    Ei mullakaan taida kotona oikein valo riittää ja varsinkin tuon myrtin hengissä pitäminen on kovan työn takana (jos onnistuu sittenkään).

    Mukavia tunnelmia sinunkin viikonloppuun!

    VastaaPoista