torstai 28. tammikuuta 2016

Bambin ensiaskeleet

Täällä on otettu viime päivinä todellisia bambin ensiaskelia, villasukkien neulomisen saralla nimittäin. (Käsityökärpänen iskee muhun näköjään aina näin tammikuussa, sillä vuosi sitten tein vimmatusti näitä kaulahuiveja.) Kuultuaan, etten ole koskaan joutunut koulussa tekemään villasukkia, ystäväni totesi minun ilmeisesti suorittaneen käsityön oppimäärän mukautetun opetussuunnitelman mukaisesti... Kaikki muut ovat kuulemma kiltisti sukkansa väkertäneet!  :D No, onneksi tätä elämänkoulua on vielä jäljellä ja päätin, että tässä kypsässä 37-vuoden iässä aion taistella tieni ohi kantapään ja saada säärystimien sijaan aikaiseksi ihka oikeat villasukat. 

Tämä lankojen valikoiminen ja valokuvaaminen taisi olla se mukavin vaihe. Itseänikin melkein nauratti (ellei se olisi ollut niin piinaavan tuskallista), kun vapisevin sormin ja kieli keskellä suuta neuloin ensimmäistä kerrosta peläten silmukoiden tippuvan puikoilta. Ja tätä ei ehkä pitäisi edes paljastaa, mutta hetken ennen työhön ryhtymistä jopa mietin, että miksi näitä puikkoja olikaan viisi... Ehkei se heitto siitä mukautetusta opsista ollutkaan niin kaukaa haettu! Mutta hei, nyt on jo 10 senttiä vartta neulottu ja tänään teen toisen mokoman!

Onhan teitä siellä muitakin samanlaisia käsityöurpoja, onhan?

6 kommenttia:

  1. Ihanan inspiroivia kuvia, eiköhän noista vielä upeat sukat synny :)
    Minäkään en koulussa neulonut yhden yhtä sukkaa! Se johtui kylläkin siitä, että olin puukäsitöissä ja muutamalla tekstiilityön valinnaiskurssillakaan en villasukan neulomiseen törmännyt. Muistan, kun viitisen vuotta sitten päätin opetella tekemään sukat..se oli kyllä haparointia se! Hyvä, kun puikot pysyivät käsissä. Nyt en malttaisi millään lopettaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon Johanna Maria! Rohkaisevaa kuulla oma tarinasi neulomisen maailmassa. :) Ja hei tosi kiva, että löysit blogiini ja ihan lukijaksi asti! Tulen ehdottomasti vastavierailulle!

      Poista
  2. Hei, Bambi! :) Aivan ihana postaus! Minä olen tauon jälkeen ruvennut taas neulomaan enemmän ja olen aivan rakastunut nykylankojen värivalikoimiin (lankojen laatuun en välttämättä niinkään). Tuo Ruska näyttää kivalta.
    Sukkia neulotaan myös 3+1 puikolla (minusta se on kyllä paljon hankalampaa), joten ehkäpä sinä vaistomaisesti hait sitä tapaa... :)
    Ihanaa ja rentouttavaa viikonloppua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No hei vaan hei! :D Ja siis todellakin; lankojen värivalikoimat saa minutkin ihan villiintymään. Kuin karkkikaupassa olisi!
      Ja juuri tuo 3+1 tapahan minulla tietysti oli mielessä... ;)
      Mukavaa viikonloppua sinullekin!

      Poista
  3. Hyvä sinä!! Mä olen kyllä tehnyt joskus koulussa villasukat, mutta kuka nyt enää muistaa miten niitä tehtiin :) Kiva olisi opetella taito uudestaan. Ihanat langat olet löytänyt :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, kiitos! Mä olen kuule kohta jo kantapäässä ja kaikenlaisia ylivetokavennuksiakin on tullut tehtyä! :) Suosittelen kyllä opettelemaan vanhan taidon uudestaan, sillä ainakin tähän asti se on ollut paikoitellen jopa ihan hauskaa.

      Poista